Boris Kočko: Pokojné spolunažívanie majority s Rómami je ovplyvnené zmenou v správaní aj na jednej, aj na druhej strane

25/01/2023

Z cyklu Svet podľa Michelle

Boris študuje predškolskú elementárnu pedagogiku. Chodil na cirkevné gymnázium do Levoče. Už od mladého veku sa občiansky angažuje. Bol členok žiackej rady, neskôr Akademického senátu a dokonca kandidoval aj na poslanca NR SR. 

Čakala som, že príde jeden nafúkaný chlapec, ktorý mi bude ťahať medové motúziky popod nos. Oblečený bude v napasovanom saku a priškrtenej kravate. Veď smeruje do politiky. Ale opak sa stal pravdou. Prišiel úplne normálny chlapec s úsmevom na tvári v kockovanej košeli a vyspelým premýšľaním o spoločnosti a jej budúcnosti. 

"Po príchode na strednú školu v Levoči, som zistil, že existuje žiacka školská rada. Čo je vlastne priestor, kde sa dajú meniť veci. Veci, ktoré som chcel na tej škole urobiť lepšie. Tak som kandidoval a neskôr som sa stal jej predsedom." Je veľmi zaujímavé, že aj napriek tomu, že bol jediným Rómom na škole, stal sa rovno predsedom žiackej rady. Ako sám hovorí, so spolužiakmi boli jedna partia a za celý čas mu nedali pocítiť, že je iný.

"Levoča je okresné mesto, takže sa tam ľudia striedajú. Spolunažívanie Rómov a Nerómov je tam veľmi dobré. Samozrejme, že sú oblasti, kde rasizmus a diskriminácia je, ale ja osobne som to nezažil. Mám však kamarátov, ktorých napríklad nechceli pustiť do baru, lebo sú Rómovia."

Boris si myslí, že toto pokojné spolunažívanie majority s Rómami je ovplyvnené zmenou v správaní aj na jednej, aj na druhej strane. "Nie všetko vychádza zo strany majority. Niekedy sú Rómovia sami tí, ktorí sa segregujú. A to spôsobom života." No a ten sa podľa Borisa mení. Aklimatizuje sa dnešnej dobe. "Som zástanca toho, že tradície sa majú dodržiavať, ale zas sú niektoré veci, ktoré do dnešnej spoločnosti už nepatria. Napríklad nie je to len o tom, že žena je tá, ktorá má len variť a prať. U nás v meste Rómky taktiež pracujú a muži už nechodia za prácou do zahraničia, ale zamestnávajú sa u nás doma. Tak sa potom mení aj fungovanie rodiny. Je celistvá. A keď sa mení ekonomická situácia v rodine, tak sa mení aj jej fungovanie. V rodine je menej detí, deti majú lepšiu výchovu. Viac detí si dokončí strednú školu. Tak sa Rómovia a majorita stretávajú už na úrovni strednej školy a tvoria si vzťahy." Po tomto opise mi už zrazu nepríde také zaujímavé, že sa stal predsedom školskej rady ako jediný Róm na strednej škole.

Po strednej škole, išiel študovať na výšku. "Mojim snom bolo študovať učiteľstvo telenej výchovy, ale potom ako som sa zranil, musel som sa toho sna vzdať. Rozhodol som sa ale, že sa budem venovať štúdiu pedagogiky a práve školstvo bola pre mňa oblasť, kde môžem odovzdať moje myslenie a hodnoty deťom, spolupracovať s rodinami a formovať deti k tomu, aby z nich boli dobrí ľudia."

Boris si vysokú školu pomaly dokončuje. Čakajú ho už "len" štátnice. Okrem toho však pôsobí v prešovskom samosprávnom kraji, kde sa s oblasťou ktorú študuje, sa stretáva pri plánoch vzdelávania v sociálnej ekonomike. "Analyzujeme, aké odbory by sa na stredných školách mali otvoriť, na základe pôrodnosti spred šiestich rokov. Myslím si, že veľa mladých ľudí premýšľa tak, že už po strednej škole chcú mať niečo v rukách. Tak sme zaviedli duálne vzdelávanie. Chceme pre nich nastaviť lepší odrazový mostík, lepšiu štartovaciu čiaru. Duálnym vzdelávaním to môžeme dokázať. Je to vzdelávanie, kedy študent už počas štúdiu vykonáva praktickú časť potencionálneho zamestnávateľa. Niektorí zamestnávatelia študentom platia už počas praxe a majú dohodnuté, že ak školu dokončí, nastúpi k nemu do zamestnania."

Boris má skutočne pestrý život a snaží sa ľuďom pomáhať ako sa len dá. Záleží mu na tom, aby ľudia boli šťastní. "Chcem, aby zo mňa ľudia cítili, že ak je niečo dobré, tak to budem ešte zlepšovať. Ak je niečo, čo škodí, tak nastavím lepšie."

Michelle Kubištová

Realizované s finančnou podporou Fondu na podporu kultúry národnostných menšín